زمان کنونی: 2024/06/03, 03:05 PM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)


زمان کنونی: 2024/06/03, 03:05 PM



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 13 رأی - میانگین امتیازات: 4.92
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع ژانر

نویسنده پیام
amirmohammad
Recluse gnostic



ارسال‌ها: 3,435
تاریخ عضویت: Mar 2014
ارسال: #1
انواع ژانر
انواع ژانرها
در ذیل به معرفی ژانرها می پردازیم

 ژانر اکشن
مولفه ها:
این ژانر با صحنه هایی مهیج و تکان دهنده، صحنه های تعقیب و گریز، جنگ و حوادث ویرانـگر (چون سیل، انفجار، حوادث طبیعی و آتش و غیره) شناخته می‌شود.
این سبک فیلم ها دارای ضرب آهنگ سریعی هستند و قهرمان این فیلمها، معمولاً مرد بسـیار شجاعی است. که برای رسیدن به موقعیت خودش را به خطر می اندازد. هدف واقعی این ژانر، جدا کردن تماشاگر از واقعیت و پیوند دادن او به دنیای مجازی فیلم است.
شباهتها:
ژانرهای اکشن و حادثه ای شباهتهای فراوان با هم دارند و در بسیاری موارد نمی توان یک فیلم را به طور قطعی به یکی از این دو ژانر نسبت داد. و هر دو ترکیبی از سبکهای دیگر به حساب می آیند سبک هایی چون: علمی، تخیلی، فضایی، جنگی و غیره می باشند. و یک نکتـه مهم اینکه فیلم های اکشن معمولاً فقط برای گیشه ساخته می شوند و معمولاً ساختاری ساده هم فهم دارند و از دو قطب خوب و بد تشکیل می‌شود.
تقابل خیر و شر:
کشش دراماتیک در این ژانر از مبارزه قهرمان فیلم با نیروهای شر حاصل می‌شود. نیروهای شر انواع مختلفی دارند:
موجودات خارق العاده وحشی، انـــــسانهای شرور و بدذات، نیروهای شیطانی، شرایط طبـــــیعی دهشتناک و غیره که قهرمان فیلم سعی می کند از دام قطب منفی فیلم بگریزد و یا او را نابود کند. ولی به طور کلاسیک در انتها، این قهرمان است که برنده می‌شود البته بعد از صحنه های نفس گیرزد و خورد، تعقیب و گریز و تیراندازی.

ژانر ماجراجویانه و معماگونه
مولفه ها:
یکی از سبک‌های انیمه است که در آن شخصیت اصلی در نقش سردستهٔ یک داستان محاوره‌ای و واکنشی قرار دارد که باید با کاوش و جستجو جلو برود و به عوض رقابت‌های فیزیکی به حل کردن معما بپردازد.. بدلیل تمرکز این ژانر بر داستان، مسئولیت سنگین روایت آن بر عهدهٔ شیوه‌های مورد استفاده برای داستانسرایی مثل نوشته‌ها و فیلم قرار می‌گیرد که این خود گسترهٔ وسیعی از ژانرهای ادبیات را شامل می‌شود. تقریبا همهٔ انیمه های ماجراجویی بصورت قهرمان های انفرادی طراحی می‌شوند چرا که این تاکید بر داستان و کاراکتر طراحی انیمه چند شخصیتی را سخت می‌کند.
اجزای یک داستان ماجراجویانه:
حل معما, یا حل مساله-روایت, یا داستان محاوره‌ای-اکتشاف و جستجو
عناصر ضروری این ژانر شامل راوی داستان، اکتشاف و جستجو و حل معما. انیمه‌های ماجراجویی توسط مجموعه‌ای از معماها توصیف می‌شوند که در قالب یک قصه جاسازی شده‌اند در واقع هر انیمه شامل قصه‌ای است که شخصیت اصلی آن با گشودن قسمت به قسمت آن در طول زمان، آنرا به پیش می‌برد.
رابطه با ژانرهای دیگر
در انیمه‌های ماجراجویی رقابت‌های رزمی و اکشن یا خیلی محدودند یا در کل وجود ندارند، بنابراین اینطور رقابت‌ها مشخصا به ژانر اکشن تعلق دارند.

ژانر کمدی
مولفه ها:
در ظاهر هدف کمدی خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی در پردهٔ شوخی نموده می شود . در کمدی شخصیت قهرمانان و شکست هایشان بیشتر جنبهٔ شادی‌آور و عمدتا سرگرمی دارد و معمولاً بیننده بدان توجه جدی نمی کند . تماشاگر ازقبل می داند که فاجعهٔ بزرگی اتفاق نخواهد افتاد بلکه سیر حوادث در جهت کامرانی قهرمان یا قهرمانان است . قهرمانان کمدی اکثرا افرادی از قشر متوسط یا پایین جامعه اند که درطول نمایش مرتکب اشتباهات و یا رفتارهایی میشوند که مخاطب بر دردسرسازبودن یا اشتباه بودن این اهمال اشراف کامل دارد . ( سطح آگاهی مخاطب از قهرمان در مورد مسایل و رخدادها بالاتر است و همین موجب خنده‌است .

ژانر درام
درام نام ژانری در سینماست که در آن کاراکترهای فیلم در چارچوبی واقعی با مشکلات احساسی روبرو می‌شوند. 

ژانر ادبیات عاشقانه و رمانس
ادب عاشقانه شرح دلبری و دلدادگی و وصل و فراق است و این مخاطب است که بنابر دیدگاه و روحیات خود به این مفاهیم عینیت می‌بخشد. پس در ادبیات عاشقانه یک نوع مخاطب محوری وجود دارد که طبق آن، مخاطب آزادانه می‌تواند به تاویل و تعبیر متن بپردازد.

ژانرهای خیال پردازی، جادوگری و ماوراءالطبیعی
گونه‌ای هنری است که جادو و دیگر اَشکال فراطبیعی را به عنوان عنصر اولیهٔ طرح و توطئه، درون‌مایه یا فضای داستان استفاده می‌کند. این گونه معمولاً توسط نگاه، حس و درون‌مایهٔ وسیع از کار اشخاص از گونه‌های علمی‌تخیلی و وحشت متمایز می‌شود، هر چند که این سه گونه نقاط مشترک بسیاری با هم دارند و مجموعاً ادبیات گمانه‌زن شناخته می‌شوند. در خیال‌پردازی قواعد و قوانین فیزیکی و طبیعی زیر پا گذاشته می‌شود و موجودات ناموجود تصویر می‌شوند. این نوع ادبی معمولاً شامل سحر و جادو، حوادث خارق‌العاده، و موجودات خیالی است
ویژگی‌های گونهٔ خیال‌پردازی:
ویژگی اصلی خیال‌پردازی، دارا بودن عناصر خیالی در فضایی خود-منسجم است، فضایی که منطق و قوانین خاص خود را دارد که متفاوت با منطق عادی است و داستان آن قوانین را نمی‌شکند. در این ساختار هر مکانی برای عناصر خیال‌پردازی ممکن است: شاید این مکان مخفی باشد یا در جهان ظاهراً واقعی ما رخنه کرده باشد یا شاید کاملاً در دنیایی خیالی رخ بدهد. در هر اثری عناصر نه فقط باید از قوانین پیروی کنند بلکه به دلیل انسجام طرح و توطئهٔ داستان باید شامل محدودیت‌هایی باشد تا به قهرمانان و تبهکاران داستان اجازه بدهد با هم بجنگند. عناصر جادویی باید بی قید و بند استفاده نشوند وگرنه ساختار داستان از بین می‌رود.


ژانر ترسناک
نام گونه‌ای در سینماست که خیلی تحت تأثیر فیلم‌های اکسپرسیونیسم است. استفاده از نورهای پُرکنتراست فضاهای مرموز و مه‌آلود و همچنین نورپردازی با مایه‌های تیره از ویژگی‌های دیگر این گونه‌است.دلایل تماشای فیلم ترسناک
* کنجکاوی : کنجکاوی نامعقول بشر در کشف ناشناخته‌ها و پی بردن به چیزهای فراتر از دنیای عینی و ملموس است.
* فرافکنی : انسان خشم خود را فرا افکنی خود را جای عوامل ترس آفین قرار داده و به هیجانی خوشایند دست می‌یابد.
* تخلیه هیجانی
* غرقه‌سازی توسط خود فرد : ترس از خصوصیات فطری هر انسان می‌باشد که به علت عدم شناخت ذات خود نسبت به بازسازی عوامل خارجی برای تسکین خود می‌باشد لذا با پرداختن و تماشای فیلم‌هایی از گونهٔ وحشت نسبت به تخلیه خود اقدام می‌نماید؛ بزرگنمایی آنچه که وجود ندارد یا دسترسی‌پذیر نمی‌باشد به هر روی عامل ایجاد ترس می‌باشد.
* اختلالات روانی : در موارد حاد دلیل علاقه به فیلم‌های ترسناک می‌تواند به اختلالات سادیسم، جامعه‌ستیزی، و مازوخیسم مربوط باشد.


ژانر علمی-تخیلی
ژانر علمی-تخیلی اثری است که در صورت حذف علم از آن ساختار آن از هم بپاشد. تعریف‌های مختلفی از این ژانر وجود داد، از جمله تعریف جالبی که می‌گوید: «اثری علمی-تخیلی است که ناشرش بگوید علمی-تخیلی است!» اما شاید پرطرفدارترین آنها تعریف اخیر باشد، حتی اگر دانش امروز پاسخی برای پرسش‌های چرایی و چگونگی مطرح شده را نداشته باشد.
ابهامی که وجود دارد مربوط به زمانی است که عنصر خیال چنان با توجیه‌های علمی در هم می‌آمیزد که جدا کردن آن ممکن نیست و ماهیت علمی بودن اثر زیر سوال می‌رود. البته چنین ابهامی معمولاً در آثار علمی-تخیلی نویسان شاخص مانند آسیموف یا آرتور. سی. کلارک وجود ندارد.
در اثر علمی-تخیلی نویسنده فکر خود را رها می‌کند تا به آینده برود و آنچه را در اثر پیشرفت علمی امکان‌پذیر شده‌است را به تصویر بکشد. در اثر علمی تخیلی نویسنده گاهی تمایلات و آرزوهای انسان‌ها و گاهی بیم‌ها و ترس‌های آنها را بیان می‌کند.
[size=12px]ژانر ورزشیدر این گونه به ورزشی پرداخته میشود و در آن سعی در معرفی و فراگیر کردن آن ورزش تلاش میشود و معمولا همراه با بیان داستانی که در آن شخصیت های انیمه در آن ورزش و مسابقات روبرو میشوند و اتفاقاتی که برای نیل به موفقیت همراه است میابشد.

ژانر زندگی روزمره
مسائل روزمره زندگی و اتفاقات و رویداد ها و روابط اجتماعی متداول جامعه و بیان هنجار ها و ناهنجاری های اجتماعی موضوع این ژانر است.

 
2014/04/25 03:35 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
princess.s
I worth more than diamond more than gold



ارسال‌ها: 579
تاریخ عضویت: Mar 2016
ارسال: #2
RE: انواع ژانر
 واااااایی چقدر ژانر داریم،من دو سه تا بیشتر نمیدونستم!!
2016/04/27 10:07 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
diana king
The Gluey Witch



ارسال‌ها: 5,806
تاریخ عضویت: Jun 2015
اعتبار: 2076.0
ارسال: #3
RE: انواع ژانر
این ژانرها خودشون زیر مجموعه ی مکتب های ادبی مختلفن هستن.
تازه دوباره خودشون چندین زیرمجموعه ی دیگه هستن که توی دسته بندی های 
مختلف زیر سبک هایی هم دارن.آدم به عظمت آسمان ها و زمین پی می برهتصویر: richedit/smileys/yahoo_Big/400.gif

 
2017/06/11 09:07 AM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Mi Hi
like fish in dark world



ارسال‌ها: 3,542
تاریخ عضویت: Aug 2018
اعتبار: 441.0
ارسال: #4
RE: انواع ژانر
من یه سری ژانر هارو نمی دونستم که چی هستن...مرسی
2018/10/24 10:30 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Franky
Miss. Frankenstein



ارسال‌ها: 921
تاریخ عضویت: Aug 2018
اعتبار: 126.0
ارسال: #5
RE: انواع ژانر
مفید بود ..... ممنون .
2018/10/27 07:17 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  معرفی انواع شخصیت dot. 2 828 2021/01/29 05:10 PM
آخرین ارسال: dot.
  انواع سلاح کمری رایج در ایران Sherlock Holmes 9 3,154 2016/08/08 12:31 PM
آخرین ارسال: Sherlock Holmes
  "پالاس هتل تاناتوس"داستانی در ژانر وحشت zari.f 25 5,533 2013/11/13 04:01 PM
آخرین ارسال: zari.f



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان