زمان کنونی: 2024/04/19, 10:18 PM درود مهمان گرامی! (ورودثبت نام)


زمان کنونی: 2024/04/19, 10:18 PM



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 11 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آموزش نقد و برسی از دیدگاه ویلیام فیلیپس

نویسنده پیام
ADP
Adenosine diphosphate



ارسال‌ها: 691
تاریخ عضویت: Jun 2015
ارسال: #1
آموزش نقد و برسی از دیدگاه ویلیام فیلیپس
با سلام و عرض ادب خدمت کاربران پارک انیمه
از اونجایی که تب نقد و نوشتن در مورد آثار نمایشی مدتیه که تو پارک انیمه داغ شده، علاقه‌مند براش وجود داره و مخصوصا که این اواخر اهمیت بیشتری تو گروه‌های سایت پیدا کرده، بنده هم تصمیم گرفتم یه تاپیک برای آموزش نقد و بررسی بزنم و از دیدگاه ویلیام فیلیپس و یکی از کتاب‌های مشهوری که تو این زمینه نوشته کمک بگیریم.
این مطالب تو چند پست تقسیم شده که بخشی از کتاب زیر هست:
مبانی سینما، جلد سوم (مجموعه سه جلدی)، نوشته ویلیام فیلیپس، ترجمه رحیم قاسمیان، نشر ساقی
امیدوارم مورد استفاده‌ی علاقه مندان به نوشتن در مورد آثار نمایشی قرار بگیره.

- نوشتن نقد یا یادداشت بر فیلم (مقدمه)
- پیش نویسی
- نوشتن
(آخرین ویرایش در این ارسال: 2016/08/19 03:59 PM، توسط ADP.)
2016/08/18 02:35 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ADP
Adenosine diphosphate



ارسال‌ها: 691
تاریخ عضویت: Jun 2015
ارسال: #2
نوشتن نقد یا یادداشت بر فیلم (مقدمه)
نوشتن نقد یا یادداشت بر فیلم (مقدمه)


تلاش برای ارائه و بیان تجربه‌های غنی و پر افت و خیز بشری در قالب کلمات شفاهی، می‌تواند بسیار دشوار و دلسرد کننده باشد. اما این حرفه به این معنا نیست که همین کار در قالب مطالب نوشتاری آسان تر است. نشان داده شده که با نوشتن می‌توان به این هدف نزدیک‌تر شد. برای درک و ارائه‌ی تجربه‌ای به پیچیدگی واکنش ما به فیلم‌های سینمایی، نوشتن درباره‌ی آن ضرورت اساسی دارد.

کم و بیش همه با درد و غذاب نوشتن مطلب سر و کار دارند. هرچه باشد، کار نویسنده این است که متنی شفاف و قانع کننده خلق کند که هرکسی - حتی یک آدم ناآشنا به موضوع، کسی که هیچ چیزی در مورد نویسنده‌ی متن نمی‌داند - بتواند بدون دغدغه و گیج شدن و اِشکال بخواند و از آن سر دربیاورد. بیهوده نیست که نوشتن یک مطلب رسا و موثر نیازمند تفکر و تمرکز بسیار است و وقت زیادی می‌برد.

بسیاری از نویسندگان به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین نتیجه را وقتی می‌گیرند که ساعات کار کوتاه‌تر اما به تناوب بیشتری پشت میز کار می‌کنند و در دیگر وقت‌ها زمان خود را به امور دیگری از جمله ورزش اختصاص می‌دهند. آنان در ضمن می‌دانند که اگر باید متن مورد نظر را در موعد خاص تحویل بدهند، در روزهای مشرِف به آن موعد باید وقت بیشتری برای نوشتن یا بازنویسی اختصاص دهند. کم و بیش تمام نویسندگان موفق، مرحله‌ی نوشتن را به چند مرحله تقسیم می‌کنند؛ چون می‌دانند نوشتن پیچیده‌تر از آن است که بتوان آن را در یک یا حتی دو نشست انجام داد.

من برای سهولت، نوشتن را به سه مرحله تقسیم کرده‌ام: پیش‌نویسی، نوشتن (متن اولیه‌ی کامل شده) و بازنویسی. البته کار نویسندگی به ندرت فرایندی سه مرحله‌ای و پیاپی است. در این کار هیچ فرمولی وجود ندارد و چیزی قابل پیش بینی نیست. برخی نویسندگان ممکن است نکات اصلی مورد نظرشان را به طور خلاصه روی کاغذ بیاورند (پیش نویسی)، بعد یک متن اولیه بنویسند و دریابند ساختاری که برگزیده بودند نادرست است و در نتیجه باید متن اولیه را بازنویسی کنند، و سپس متن نهایی تازه‌ای بنویسند. نویسندگانی هم هستند که با نوشتن چندین باره‌ی فکر اولیه‌ی خود، به یک ساختار مناسب و مورد نظرشان دست می‌یابند. (البته بسیاری از نویسندگان این شیوه را راه پر زحمت و وقت گیری برای دست‌یابی به ساختار مناسب می‌دانند.)

به ندرت آدم هایی پیدا می‌شوند که بتوانند در یک نشست، یک متن مستدل و منطفی بنویسند، و عده‌ی کمی هستند که می‌توانند همه چیز را در مغزشان ترکیب و بازنگری کنند و به سهولت روی کاغذ بیاورند.

تقسیم کار به مراحل معقول و قابل کنترل، و استفاده از استراتژی‌هایی که اینجا مطرح خواهیم کرد، شانس شما را برای نوشتن بهتر افزایش خواد داد، اما تضمین نمی‌کنم که آنچه می‌نویسید از هر نظر خوب باشد؛ تمرین زیاد در نوشتن (و خواندن) و پشتکار و استقامت نیز لازم است.
(آخرین ویرایش در این ارسال: 2016/08/18 02:46 PM، توسط ADP.)
2016/08/18 02:44 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ADP
Adenosine diphosphate



ارسال‌ها: 691
تاریخ عضویت: Jun 2015
ارسال: #3
پیش نویسی
پیش نویسی

در زیر، یکی از محبوب‌ترین شیوه‌هایی را که برای انتقال اندیشه‌هایم در مورد فیلمی روی کاغذ به کار می‌برم، قید می‌کنم. من معمولا هنگام تماشای فیلم، یادداشت‌هایی برمی‌دارم. پس از اتمام فیلم، معمولا چند خطی سرح فیلم و نظرات کلی خودم در مورد آن را می‌نویسم. سپس هر آن‌چه که نوشته‌ام را بازخوانی و بازنویسی می‌کنم. روز بعد، یک بار دیگر آنچه را نوشته‌ام می‌خوانم و اصلاح می‌کنم، و سپس نکته های اصلی مورد نظرم را در قالب یک چکیده‌ی مختصر می‌نویسم.
این‌ها مراحلی هستند که معمولا پیش از نوشتن متن اولیه‌ی اصلی پشت سر می‌گذارم. این کارها البته وقت می‌برند. اما به من کمک می‌کنن افکارم را روی کاغذ بیاورم و مرتب کنم و چیزی را هم از قلم نیندازم. همان‌طور که می‌بینید، دست‌یابی به متن اولیه برای من کار ساده و سریعی نیست. اما چون کارهای مقدماتی زیادی انجام می‌دهم، دست‌یابی به متن اولیه دشواری کمتری دارد.پیش از نوشتن متن اولیه، به پرسش‌های زیر توجه کنید:
  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • جه نکاتی باید توضیح داده شوند؟
  • چه نکاتی نباید توضیح داده شوند؟
  • می‌خواهم خواننده‌ام چگونه به آن‌چه نوشته‌ام واکنش نشان دهد؟
سپس یک یا چند استراتژی زیر را برگزینید:

  1. اصل موضوع مورد نظرتان را بنویسید و بازنویسی کنید - که شامل یک یا چند جمله‌ی کوتاه و موجز، و جاوی اندیشه‌ی اصلی شماست، و در بهترین حالت عمده‌ی نظرات‌تان را به اختصار بیان می‌کند.
  2. چارچوبی برای خود مشخص کنید.
  3. متنی سر دستی بنویسید.
اصل موضوع: نوشتن اصل موضوع و قرار دادن آن در ابتدای مقاله (معمولا در انتهای بند یا پارگراف اول یا شروع پارگراف دوم)، هم به خواننده و هم به نویسنده کمک می‌کند بفهمند حرف و منظور اصلی چیست. یکی از دانشجویانم جمله‌ی حاوی اصل موضوع مورد نظرش را به صورت زیر و در پایان بند اول مقاله‌اش آورده است و به خواننده کمک می‌کند مقصود اصلی و همچنین ساختار مقاله‌ی او را درک کند:

نقل قول: اما بر خلاف شهرت و اعتبار فیلم، به عنوان اثری صادق و وفادار به متن کتابی که بر اساس آن ساخته شده، تجزیه و تحلیل دقیق‌تر فیلم نشان می‌دهد که فیلم (مردگان ساخته جان هیوستن) از سه لحاظ شباهتی با داستان کوتا جیمز جویس ندارد. اول این‌که اثر اقتباس شده، با افزودن صحنه‌های تازه عملا روایت‌های تازه‌ای به اصل اثر اضافه می‌کند و قصه‌های کتاب اصلی را گسترش می‌دهد. دوم این‌که فیلم عناصر مهمی از داستان را حذف می‌کند یا نادیده می‌گیرد. و سرانجام، نکته‌ی سوم این که فیلم‌ساز، عناصر دراماتیک مهمی از کتاب را تغییر می‌دهد.

گاه چکیده‌ی اصل موضوع آنقدر خوب از کار در می‌آید که می‌توان خلاصه‌ی دست‌نویس اولیه را بر مبنای آن نوشت. اما در اغلب موارد، این اصل موضوع، پس از یک بار یا دو بار نوشتن دست‌نویس اولیه ماهیت اصلی‌اش را نشان می‌دهد. به هر حال باید دانست که وقت و کوشش زیادی می‌برد تا بدانیم چه می‌خواهیم بگوییم، و به همین خاطر است که گاهی در شروع می‌خواهیم حرف خاصی بزنیم اما در انتخای همه‌ی مراحل می‌بینیم حرف دیگری را زده ایم. به هرحال لذاب ابن که مقاله‌ی شما یکدست و منسجم و مستدل باشد، حرف اصلی باید به صراحت مطرح شود و خود را به خواننده، بشناساند. بدون آن، دشوار بتوانیم مقاله‌ای متمرکز و روشن و قانع کننده بنویسیم، و خواننده معمولا سردرگم می‌ماند که بالاخره حرف اصلی نویسنده چیست، و بنابراین امکان دارد مقاله را ناتمام رها کند.

چکیده: نوشتن چکیده برای اغلب نویسندگان در بیشتر وقت‌ها مفید است، و اهمیت آن موقعی بیشتر به چشم می‌آید که هدف، نوشتن مقالات طولانی یا کتاب و موضوعی تازه باشد. گاه نوشتن یک چکیده‌ی مختصر، به چکیده‌ای دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر منتهی می‌شود که خودش می‌تواند به عنوان دست‌نویسی اولیه به کار آید. اما برخی از نویسندگان موفق هیچ‌وقت چکیده نمی‌نویسند. بلکه بر نکات عمده‌ی مورد نظر تمرکز می‌کنند، روی آن‌ها کار می‌کنند، و سپس دست‌نویس اولیه را می‌نویسند و مبنای کارشان قرار می‌دهند.


متن سردستی: برخی نویسندگان برای سر و سامان دادن به افکار خود، خیلی سریع آن‌ها را روی کاغذ می‌آورند، بی آن‌که نگران مسائل دستوری یا حتی املای درست کلمات باشند. سپس آن را می‌خوانند و زیر نکته‌های مفید خط می‌کشند و نکات مهم مورد نظر را پس و پیش می‌کنند. بعضی از نویسندگان، در پاره کردن دست‌نویس اولیه و نوشتن دست‌نویس بعدی مهارت زیادی دارند!
(آخرین ویرایش در این ارسال: 2016/08/18 03:56 PM، توسط ADP.)
2016/08/18 03:54 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ADP
Adenosine diphosphate



ارسال‌ها: 691
تاریخ عضویت: Jun 2015
ارسال: #4
نوشتن
نوشتن

بسیاری از نویسندگان، هنگام نوشتن دست‌نویس اولیه است که در می‌یابند بهتر است روی سازماندهی نوشته‌شان (حرف یا حرف‌های اصلی کدام‌اند و به چه ترتیبی باید مطرح شوند؟) و ارائه‌ی شاهد مثال (چکونه می‌توانم حرفم را به خواننده‌ای حالی کنم که چندان با موضوع بحث آشنایی ندارد یا ممکن است حرفم را بد بفهمد یا با من از در مخالفت در آید؟) تمرکز کنند. هنگام نوشتن دست‌نویس اولیه، نگران املای صحیح کلمات، نقطه‌گذاری یا حتی ساختار صحیح جملات نباشید. حرف هایتان را روی کاغذ بیاورید، و بعد سر فرصت، اشتباهات‌تان را اصلاح کنید. اجازه ندهید این مسائل جلوی ضرباهنگ کار شما را در آوردن افکار روی کاغذ سد کنند.

در دست‌نویس اولیه اطمینان حاصل کنید نکات اصلی مورد نظرتان را به ترتیب اهمیتی که می‌خواستید قید شده‌اند، و برای هرکدام توضیح و توصیف کافی همراه با شاهد و مثال ارائه شده است. هنگام نوشتن دست‌نویس اولیه، به فکر بازنویسی آن نباشید. مطالعاتی که در مورد نویسندگان انجام گرفته، نشان می‌دهد نویسندگان معدودی هستند که می‎توانند در آنِ واحد، هم بنویسند و هم در همان موقع بازنویسی کنند.
2016/08/19 03:58 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
zجدید [معرفی و بررسی] معرفی و بررسی و نقد انیمه Tokyo revangers NoboraHaru 2 1,505 2022/04/25 12:38 PM
آخرین ارسال: NoboraHaru
phone نقد وبرسی ارتش فضایی تهاجم کساندرا 23 7,665 2021/03/16 05:03 PM
آخرین ارسال: NoboraHaru
  نقد و بررسی داستانی-محتوایی انیمه Aldnoah.zero Yu_chan 2 2,732 2020/02/15 11:34 PM
آخرین ارسال: deadlystorm
zجدید نقد و بررسی انیمه قلب های پاندورا (Pandora Hearts) Orihara Izaya 2 3,124 2019/12/22 03:10 PM
آخرین ارسال: Hal7283
One Piece-13 نقد و بررسی انیمه Tokyo Ghoul √A سم سام 10 5,938 2019/10/15 02:50 PM
آخرین ارسال: kaneky ken



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان